Superfoods w twojej kuchni – jarmuż

Jarmuż jest warzywem, bez którego nie obejdzie się dieta każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie i urodę. W Polsce uprawiany jest już od XV wieku, w tej chwili zaliczany jest do tzw. „superfoods”, żywności zawierającej mnóstwo substancji odżywczych i działających pro zdrowotnie. Jarmuż jest najstarszym przodkiem kapusty, nie tworzy główek, a jego częścią jadalną […]

chopped-1840076_640Jarmuż jest warzywem, bez którego nie obejdzie się dieta każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie i urodę. W Polsce uprawiany jest już od XV wieku, w tej chwili zaliczany jest do tzw. „superfoods”, żywności zawierającej mnóstwo substancji odżywczych i działających pro zdrowotnie. Jarmuż jest najstarszym przodkiem kapusty, nie tworzy główek, a jego częścią jadalną są duże, pokarbowane liście o kolorze zielonym, lub fioletowym. Najlepszy smak liście mają po przymrozkach, gdyż tracą wtedy charakterystyczny, nieco gorzkawy kapuściany smak. Jarmuż dobrze znosi ujemne temperatury, dzięki temu możemy się nim zjadać od jesieni aż do wczesnej wiosny.
Jarmuż jest bogaty w witaminy C, K, A, E, PP, oraz witaminy z grupy B. Zawiera bardzo dużo wapnia, 100g surowych liści zawiera aż 150 mg tego pierwiastka, jest to więcej, niż znajduje się w 100 g mleka. Oprócz tego zawiera jeszcze żelazo i kwas foliowy, który pomaga w jego przyswajaniu. Liście jarmużu zawierają w swoim składzie sulforafan, substancję o działaniu przeciwnowotworowym. Badania wykazały, że zapobiega ona nowotworom prostaty, płuc i jelita grubego. Karotenoidy takie jak zeaksantyna i luteina zawarte w jarmużu zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej w oku i poprawiają wzrok. Jest polecany alergikom i astmatykom ze względu na zawartość kwercetyny, która ma działanie przeciwalergiczne.
Warzywo jest lekkostrawne, niskokaloryczne i posiada niski indeks glikemiczny, zawiera mnóstwo błonnika, wzmaga perystaltykę jelit, dzięki czemu sprzyja odchudzaniu. Jarmuż zawiera silne przeciwutleniacze, które chronią cerę przed starzeniem, zawarte w nim witaminy i mikroelementy wzmacniają włosy i paznokcie.
Aby nie zniszczyć cennych składników liście najlepiej zjadać na surowo w postaci surówek, dodatku do kanapek, sałatek, czy w postaci koktajli. Można też dusić je krótko na parze.
Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z dobrodziejstw tego warzywa. Jarmużu nie powinny jadać w dużych ilościach osoby chore na tarczycę, z kamicą szczawianową, oraz osoby leczące się lakami przeciwzakrzepowymi (ze względu na dużą zawartość witaminy K).